Zenóbia

Zenóbia

Tarte Tatin

2015. február 09. - Zenóbia

Tegnap elolvastam az idei évre vonatkozó Kínai horoszkópomat. Kakas. Kicsit aggódom, mert az első bekezdésben egy az egyben leírta a tavalyi első félévemet, valaki nagyon vicces kedvében van a sorsrendezőknél. A második félévre említést tett arról, hogy könnyen előfordulhat, hogy férjhez megyek, na most szólok, hogy ne legyenek gátlásaitok, üssetek agyon egy baltával. Semmi bajom a házassággal, de tényleg, sőt, nagyon szép dolog az, csak én egyen már túl vagyok, és nem volt vicces rájönni, hogy a következő hatvan évet akkor mégsem így. A hiba az én fejemben van, de nem megyek ebbe bele jobban, mert ez itt nem az a blog, és az elmúlt hét nagyon sűrű volt. 92 évesen elment a nagyi, sokat szerepelt ő is a blogban, akik régen olvasnak, tudják. Volt neki egy félfülű kislábosa, ami annyira a mama volt, hogy hiába van egy füle, vagy pont azért, mert egy füle van, a legnagyobb becsben volt tartva. Szóval a kislábos most már az enyém, majd fogok benne karamellizálni, meg ilyeneket, sztem ennek örülne, ha látná. Aztán elváltunk az Ivánnal, gondolom rájöttetek már erre is. Volt egy-két nap mostanában, amikor csak ahhoz volt erőm, hogy nézzek, és közben próbáltam gondolkodni, de feladtam. Ennyit erről, mert még mindig nem az a blog, de süssetek sütit, majd posztolok sűrűbben most már, hogy legyen ötletetek. Mondjuk addig is ezt itt, alma mindig van.   

tartetatin11.jpg

Tarte Tatin (innen)

Hozzávalók a tésztához: (kb. 25 cm-es piteforma)

- 180 g liszt

- 90 g vaj

- 30 g porcukor

- 1 tojás

- csipet só

tartetatin9.jpg

Kockázd fel a hideg vajat, morzsold össze a liszttel, porcukorral, sóval, mehet hozzá a tojás, összeállt, folpack, hűtő. 

Hozzávalók a töltelékhez:

- 80 g barnacukor

- 50 g vaj

- 5 db közepes méretű alma

tartetatin2.jpg

Pucold meg az almát, vágd fel szeletekre, tedd félre. Itt most megosztom veletek azt a roppant hiánypótló információt, hogy úgy írom ezt a posztot, hogy előtte felraktam egy arcmaszkot, mert öö.. elővettem egy nagyítós tükröt valamilyen rejtélyes okból kifolyólag, és belenéztem. Hiba volt. És a nap is sütött közben, a kettő együtt azért tud sokkot okozni így harmincon túl. Most viszont legalább úgy nézek ki, mint aki belefejelt egy betonkeverőbe, még jó, hogy egyedül lakom. Mondjuk ha erről felraknék egy fényképet, ez az egyedül lakás dolog valsz végérvényessé is válna, egy gonddal kevesebb. Gondolom közben már  végeztetek a pucolással, úgyhogy jöhet a karamell.

A barnacukrot elkezdjük kis lángon karamellizálni, amikor már felolvadt, mehet hozzá a vaj, majd az almaszeletek, pároljuk addig, míg el nem kezdenek megpuhulni, de nem kell túlzásba vinni, mert szarul fog kinézni, ha szétesik.

tartetatin1.jpg

Most az jön, hogy kivajazzuk a piteformát, és beleborítjuk a tölteléket, majd szépen elrendezgetjük az almákat. A tésztát elnyújtjuk, kicsit nagyobbra lehetőleg, mint a forma. Tedd rá, a széleit igazítsd kicsit a töltelék alá. 180 fokra előmelegített sütőben úgy húsz-harminc perc, a tésztán látni fogod úgyis, ha már barnul, és meg is tapogathatod, én legalábbis meg szoktam. Vedd ki, pár percig stresszelj azon, hogy hogyan fogod átfordítani egy tányérra, úgy, hogy egyben maradjon, majd kérd meg a bátyádat, hogy csinálja ő. Oké, azért se várj túl sokáig ezzel a művelettel, mert így az elcsúszott almákat még kiválóan vissza lehet igazgatni, nem dermedtek bele a karamellbe. Szerintem kész. Ha hagyod kihűlni, szépen összedermed, ha nem hagyod, akkor is kanalazz mellé vanília fagylaltot. Nekünk pont nem volt, de ez nem akadályozott bennünket a megevésben, tök finom volt, semennyire sem bonyolult, és nem is túl időigényes, éljenek a franciák (mert hogy a Tatin nővérek találták ki, de én le nem írom, mindenki más leírta, olvassátok el náluk).  

tartetatin8.jpg

Zenóbia a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://zenobia.blog.hu/api/trackback/id/tr887113437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása