Zenóbia

Zenóbia

Krumplis pogácsa

2013. július 16. - Zenóbia

Pogácsa nélkül nincs vendégség, ezt tudtátok? Így meg, hogy már tudományos könyvem is van a kelesztésről, főleg nincs. Krumplis. A kifinomultabb lelkeknek burgonyás.  

krumplispogi2.jpg

Krumplis pogácsa

Hozzávalók:

- 1 kg liszt

- 35 dkg krumpli

- 25 dkg vaj

- 6 dl tej

- 5 dkg élesztő + 1 tk kristálycukor + 1 dl tej

- 5 dkg só

krumplispogi3.jpg

Fél kg krumpliburgonyát már előző este megfőztem héjában, még melegen megpucoltam, átnyomtam a krumplinyomón, adtam hozzá egy kis vajat, és megszórtam liszttel, hogy ne barnuljon meg. 

Hajnalok-hajnalán aztán ihajj-csuhajj kipattantam az ágyból, magam elé kanyarítottam a köténykémet, szélesre tártam az erkély ajtót és úgy köszöntöttem a madárcsicsergéses napsugarakat. Hát, ezt így kurvára nem, de azért felsorakoztak a gyúródeszkán a hozzávalók, meg egy bögre koffeinmentes kávé. Abba nem ér belekötni, az illúzió az illúzió, én meg nem ittam tíz éve semmit, amiben van koffein, úgyhogy csak szépen lassan állok át a napi két liter kávéra kólával.

A lisztet beleborítottam a kelesztőtálba, mehet bele a felkockázott vaj, a só, a tört krumpli és a cukorral-tejjel felfuttatott élesztő. A tejet fokozatosan adagoltam hozzá, és kézzel összegyúrtam annyira, hogy a keverőgép ne szórja be az egész nappalit liszttel. A géppel elvoltam vele úgy tíz percig, aztán kézzel még tíz percig, itt megint jön a misztikusan hangzó kéztől, táltól szépen elváló tészta, amiben buborékok képződnek, ahogy gyurmászod. De elválik és képződnek, tök jó lesz! Amikor először ledobja magáról a tetőt a kelesztőtál, akkor lehet elnyújtani akkorára, mint a deszka, megkenni olvasztott vajjal, összetekerni mint a bejglit, egymásra hajtani a két végét, úgy hagyni negyed órát. Ezt még egyszer. És még egyszer. Negyedjére már csak elnyújtod, a pogácsa szaggatóval megütögeted a tészta tetejét, megkened tojással. Szaggatod, megsodrod az alját, mehet a kikent tepsire. 200 fokra előmelegített sütőben nekem tíz perc a halványabb pogi, tizenöt a sültebb pogi, neked annyi, ahogy szereted. 

krumplispogi1.jpg

Ez nem ilyen masszív pogi, állati könnyű pihe-puha vajas-krumplis tészta.  

A bejegyzés trackback címe:

https://zenobia.blog.hu/api/trackback/id/tr405395223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

panka 2013.07.16. 10:33:11

Aztakurva, de jól néz ki!
És mondd, új krumpliból, vagy régiből kell? Tudományosan, kérem szépen, mert mint megtudtam, a szilvás gombócot csak régiből lehet, hát ezért kérdezem. Mert megsütöm.

Zenóbia 2013.07.16. 10:38:31

@panka: Ugye? tisztára vétek volt megenni. Na jó, nem.:)) szóval tényleg, bele is akartam írni, de aztán elfelejtettem, hogy régiből, csakis régiből, apukám bejárta a fél várost öreg krumpliért. :)

PrettyWitch 2013.07.16. 14:12:35

Párom egyik kedvence a krumplis lángos, aminek az eleje hasonlóan indul, ezért kérdezném: jobb, ha egy éjszakát hagyom állni a kifőtt krumplit, vagy csak neked jött most ki így a lépés? Köszi!

Zenóbia 2013.07.16. 14:15:36

@PrettyWitch: Nem, csak nekem így jött ki, de kihűteni ki kell szerintem. zenobia.blog.hu/2013/02/26/krumplilangos_482
nézd meg ezt is esetleg ötlet merítésnek :) az Iván is odavan érte, a múltkor csak simán liszt-törtkrumpli-vaj kombóval csináltam egy adagot, az is tök jó volt.

PrettyWitch 2013.07.16. 14:21:29

@Zenóbia: Próbálnám én kihűteni, ha nem este 8-kor találná ki, hogy aznap estére krumplis lángost szeretne :) Kösz a linket, ki is ment a fejemből!
süti beállítások módosítása